Synet er ikke direkte årsak til lese- og skrivevansker, men synet kan være medvirkende. Derfor er det viktig med en ordentlig synsundersøkelse hos barn med lese- og skrivevansker. Dette for å avdekke eventuelle samsynsproblemer / brillebehov.
Når man leser beveger øynene seg med kjappe små bevegelser og følgebevegelser. Optimalt sett bør disse være ganske presise, det man ser hos barn med lese- og skrivevansker et at disse bevegelsene er mindre presise. Dette kan man forbedre med synsøvelser.
Fokuseringsevnen i øyet kan sammenliknes med zoom-funksjonen i et optisk kamera. Når man fokuserer på avstand og flytter blikket til en nærmere avstand og omvendt da er det fokuseringsevnen man bruker. Noen barn har tendens til å ”overfokusere” eller ”underfokuserer” dette kan forstyrre ”lesekomforten”. Man kan oppleve plager som tåkesyn, hodepine, ubehag rundt øynene, tåreflod, tørre øyne. I mange tilfeller vil svak plussbrille forbedre situasjonen.
20 % av øyemusklenes muskelfibre kan grupperes som de ”langsomme/trege” som vi bruker ved nærarbeid. Som for eksempel når man leser, sitter foran PC-skjermen, strikker eller spiser. De ”raske” muskelfibrene utgjør 80 % av øyemusklene og brukes for kjappe øyebevegelser hovedsakelig på avstand, for eksempel ved lek og sport. ”Ideelt” sett burde mennesket hatt flere av de ”langsomme/trege” muskelfibrene slik vi lever i vår tid. Forholdet mellom de ”raske” og de ”langsomme/trege” muskelfibrene kan variere fra menneske til menneske. Og i noen tilfeller er muskelfibrene for svake. Dette kan være årsak til samsynsplager ved nærarbeid. Disse muskelfibrene kan opptrenes og synsøvelser kan være til god hjelp slik at samsynet stabiliseres.